Popularne

Artykuł

Inne

Łożyska ślizgowe – co warto wiedzieć?

Łożyska ślizgowe – co warto wiedzieć?

Łożyska ślizgowe stosowane są w różnych maszynach. Mają one przede wszystkim za zadanie umożliwić ruch obrotowy komponentów maszyny. Takie łożysko ślizgowe samo w sobie nie posiada części ruchomych. Zawiera jednak element obrotowy.

Anatomia łożysk ślizgowych

Łożyska ślizgowe zazwyczaj zbudowane są ze stali nierdzewnej lub innego trwałego metalu. Nazwa ściśle nawiązuje do działania łożyska. Praca tego komponentu umożliwia tarcie ślizgowe. Powstaje ono na skutek ruchu panewki i czopka wału. Panewka cylindryczna, która swobodnie porusza się umieszczona jest w korpusie łożyska. To właśnie tam znajduje się czop wału, który umożliwia powstawanie charakterystycznego poślizgu.

W łożyska ślizgowe wyposaża się w wózki widłowe, samochody i maszyny rolnicze. Konkretniej znajdują się one w układach kierowniczych, pedałach, fotelach lub hamulcach. Znajdują one także zastosowanie w artykułach budowlanych lub urządzeniach medycznych. Takie łożyska stosuje się również w technice związanej z mniejszą skalą. Przykładem mogą być zegarki lub inne precyzyjne urządzenia.

Gdzie łożyska ślizgowe znajdują zastosowanie?

Przede wszystkim wykorzystuje się je w wielu maszynach przemysłowych. Zwłaszcza w takich, gdzie przestrzeń jest ograniczona. Łożyska ślizgowe przenoszą obciążenia o różnej skali w postaci niewielkich prędkości obrotowych. Charakteryzuje je także wysoka kultura pracy. Wynika to z tego, że są montowane w miejscach, gdzie wymagane jest cichobieżność. Różnią się od standardowych łożysk, które przenoszą obciążenia osiowe, kombinowane i promieniowe. Takie komponenty świetnej jakości sprzedaje firma- Transfer Multisort Elektronik – tme.eu/plTME zajmuje się również dystrybucją innych produktów, które znajdą zastosowanie w branży budowlanej. Szeroką ofertę charakteryzuje przede wszystkim jakość oraz solidność.

  • W zależności od rodzaju znajdują one zastosowanie w innych maszynach. 
  • Gdy wymagana jest duża prędkość obrotowa, przy małym obciążeniu wykorzystuje się łożyska powietrzne aplikowane.
  • Łożyska olejowe zwykle wykorzystuje się w sytuacji, gdy będą one narażone na duże obciążenie
  • Łożyska suche natomiast najlepiej nadają się do słabo obciążonych miejsc. 

Jak dzieli się łożyska ślizgowe?

Według najbardziej podstawowego podziału łożyska ślizgowe dzieli się ze względu na typ smarowania i prędkość obrotową. Pod uwagę zwykle bierze się również kierunek obciążeń.

Podział ze względu na kierunek obciążeń:

  • Łożysko ślizgowe wzdłużne – przenosi obciążenie, które występuje równolegle względem powierzchni osi
  • Łożysko ślizgowe skośne – przenoszona siła tworzy kąt ostry z osią tulei. Taki typ stanowi także syntezę łożyska poprzecznego i wzdłużnego.
  • Łożysko ślizgowe poprzeczne – w tym przypadku wektor przenoszonej siły jest zawsze prostopadły względem całego mechanizmu.

Podział ze względu na sposób smarowania:

  • Łożyska suche i olejowe – pierwszy typ powstaje z tworzywa sztucznego. Może być to teflon lub żeliwo. Łożyska nie smaruje się, przez co nie może być wykorzystywane do pracy w ciężkich warunkach. Wariant olejowy natomiast wymaga smarowania w części korpusu. W trakcie jego pracy pomiędzy wałem, a panewką powstaje cienka warstwa, która umożliwia podtrzymywanie wału. Typ olejowy dzieli się także na łożyska hydrostatyczne i hydrodynamiczne.
  • Łożysko hydrodynamiczne – jest ono niezwykle wygodne ze względu na gwarantowaną autonomię. Jego samoistna praca polega na zabezpieczeniu części tulei samodzielnie.
  • Łożyska hydrostatyczne – funkcjonowanie polega na dostarczeniu oleju pod ciśnieniem hydrostatycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Wymagane pola są zaznaczone *